torsdag 24 maj 2007

Jag vill också ha pensionärsrabatt!

I den här artikeln hotar PRO-distriktet i Kalmar med att anmäla alla sina 15 000 medlemmar till arbetsförmedlingen eftersom de betalar högre skatt sedan jobbavdraget infördes . Detta efter det att Fredrik Reinfeldt uppmanat pensionärerna att söka jobb vid en demonstration i Stockholm för att få rätt till avdraget.

Men snälla PRO, sätt er ner och fundera en stund. Det är ett jobbavdrag. För att få det måste du rimligtvis ha ett jobb. Det finns väl åtskilliga saker som låter lockande att få t.ex. pensionärsrabatter men jag accepterar att jag inte får det därför att jag inte är pensionär, långt ifrån.

Fast å andra sidan vore det ju toppenbra om det fungerade. Jag kanske skulle försöka få lön utan arbete, vård utan att vara sjuk och pension utan att vara pensionär. Det vore väl underbart så säg? Eller kanske inte. Nej PRO, den gubben går inte.

Såg en annan sak i den här artikeln som också oroar mig, men det är mer på det privata planet. Ska ju snart ner till Schweiz och jobba igen och jag tar inte jättegärna buss. I synnerhet inte eftersom jag redan betalat flygbiljett. Men det löser sig nog.

MVH
Andreas

3 kommentarer:

Karl Malmqvist sa...

Man blir ju trött för mindre. Vet inte om du läste Metros artikelserie för några månader sedan där de "avslöjade" att regeringens skattesänkningar inte gick till de med lägst inkomster. Där fanns ju nämligen arbetslösa, sjuka och pensionärer som inte får del av jobbavdraget.

Att det kallas JOBBavdrag och lanserades för att öka skillnaderna mellan att jobba och inte jobba var inte tydligt nog för Metro.

Andreas Ljungkvist sa...

Nej jag missade faktiskt den. Det var intressant att höra.

Det du beskriver visar ännu tydligare på hur mycket vissa tidningar letar efter något negativt att skriva om att regeringen slår på de som ligger.
Ibland letar de så mycket att det blir fruktansvärt fel och en aning komiskt.

Anders Dahlberg sa...

Jag har ett gäng sommargrannar ifrån Falköping så där är man ibland ;-) Vart gjorde du lumpen?