fredag 25 maj 2007

Du äger lika mycket skog som Göran Persson!

Igår var jag på en mycket intressant föreläsning av Dick Kling som pratade om sin bok "radhusproletärer och ombudskapitalister". Han beskrev mycket intressant med flera fascinerande exempel som att varje svensk äger ungefär 2 cm av Göta Kanal eller ca 1 hektar skog och hur en betydande del av de svenska hushållens pengar sköts av så kallade ombudskapitalister. Och de är inga investararproffs direkt, det är snarare kommunpolitikern Berit från Trollhättan som kastar pil när hon väljer aktier. Så varför skulle inte den enskilde klara det lika bra själv?

Han hade tonvis med bra exempel på varför vi ska sälja ut de statliga företagen och de finns väl beskrivna i hans bok. Jag ska åka till Jönköping om 5 min så jag är ledsen att jag inte hinner redogöra för föreläsningen mer ingående. Men jag rekommenderar verkligen boken.

MVH

1 kommentar:

Daniel Tell sa...

Agreed. Vi får se till att dra med oss lite fler till nästa gång.

Nu har jag förresten dragit igång min nya blogg ^^