tisdag 21 november 2006

Ung Grön & Liberal

I helgen var jag på en kurs i Stockholm för relativt nya medlemmar i CUF. Målet var att vidga sina ideologiska kunskaper och få en inblick i CUF:s stora politiska sakfrågor. Kursledare var Magnus Andersson, Kajsa Hansson och Tim Svanberg. Alla tre skötte sig exemplariskt och blev en enorm inspirationskälla för mig och min framtid i CUF.

Lördagen började med en intressant föreläsning av Gustav Blix (m) med temat Liberalism nu och då. Det var mycket givande och han informerade oss om att hans ideologi i alla fall inte var ny (ang "nyliberalism"). Efter lunch tog Lars Nyborg vid och föreläste om Centerpartiets väg från bondeförbund till gröna liberaler. Sedan kom Henrik Hansson och talade om ideologier från vänster till höger. Denna föreläsning var mycket viktigt om man beaktar vad den berömda legenden Sun Tzu sa; "Känn din fiende" och "Håll dina vänner nära dig och din fiender ännu närmre". Under eftermiddagen var Anders Nyman från tankesmedjan Captus där och talade om grundläggande samhällsekonomi. Han efterföljdes av en mycket spännande och intressant föreläsning av Per Juth från Svenskt näringsliv som handlade om jobb. På vandrarhemmet senare på kvällen var flera av oss lite slitna men stannade ändå uppe för att diskutera dagens händelser samt bekanta oss ytterligare med varandra.

Söndagen inleddes med att Marie Wickberg från förbundsstyrelsen i CUF talade om feminism i allmänhet och liberal feminism i synnerhet. Sedan förde Sakine Madon en intressant diskussion med oss under temat "Vem skall integreras". Kursen avslutades med att Magnus Andersson och Johan Pettersson föreläste om hur CUF kan bli ens politiska plattform och hur man syns och hörs.

Denna kurs var bland det bästa jag någonsin varit på och jag rekommenderar den varmt till alla som är aktiva inom CUF och har möjlighet att deltaga. Inte bara pga alla fantastiska föreläsare utan också pga alla intressanta diskussioner som uppkom.

Många nya vänner blev det också under helgen. Tänk att det finns så många som tycker ungeför som jag. Häftigt! Jag är nu helt upplyft och mer laddad än någonsin att sprida mina och CUF:s tankar och idéer över världen.

Högaktningsfullt,
Andreas Ljungkvist

1 kommentar:

Ordnungswidrig sa...

Hallå, Tom här. Även jag deltog på ung,grön,liberal-kursen i september. Nu står det ju mellan Marie Wickberg, Magnus Andersson och Johan Pettersson att efterträda Federley. Vem satsar du på?