torsdag 23 november 2006

Koppeltvång för hundar i Göteborg

Läste i dagens GP om kristdeomkraten Julia Forssmed som har motionerat till kommunfullmäktige i Göteborg om koppeltvång för hundar inom detaljplanerat område i Göteborg. Detta är någonting som redan finns i Stockholm, Karlstad, Huddinge och Lidköping.

Varje dag, när jag går till skolan så måste jag gå genom ett grönområde i 200 meter mitt i city och varje gång så stöter jag på någon eller några hundar som skrämmer livet ur mig när de kommer rusande i full fart för att slutligen hoppa på mig och bita i benet.

Nämnas bör ju också att det ofta finns ett gäng hundar som inte beter sig på detta sätt utan som helt lugnt leker på sitt håll utan att attackera. För mig går ju detta hyfsat bra men dessa lösspringande attackerande hundar kan ju hos ett litet barn medverka till en rädsla gentemot hundar för resten av livet. Detta är alltså inte ok!

Problemet eskaleras då den attackerande lösspringande hunden är av kamphunds-modell. Då kan det sluta riktigt illa. Men då det, som nämns i artikeln ej går att definiera vilka hundar som bör förbjudas bör ett generellt koppeltvång inom detaljplanerat område införas. Det går ju heller inte att på förhand veta vilka hundar som kommer att attackera. Detta späder ju på argumenten för koppeltvång ytterligare.

Att sedan hundägare har sina hundar lösa i större områden där inte så mycket folk rör sig, ser jag inga som helst problem med. Hundarna måste ju också få röra på sig. Men återigen, inte i detaljplanerat område.

Så tack Julia, för att du för upp detta på agendan.

Högaktningsfullt,
Andreas Ljungkvist